Artykuły
Nasi przyjaciele

Propozycje ćwiczeń pisania

Najlepiej wybierz sobie jako podstawową propozycję nr 1 lub nr 2, według niej pracuj.(...)

 

PAMIĘTAJ:

  • powinieneś ćwiczyć codziennie, ewentualnie co drugi dzień,
  • bardzo ważna jest systematyczność – chodzi o regularne ćwiczenia około pół godziny za każdym razem, prowadzone przez dłuższy okres czasu; nie zastąpi tego sporadyczne pisanie nawet przez parę godzin od czasu do czasu.

 

Propozycja nr 1 – segregator ortograficzny

 Ćwiczenia prowadź w segregatorze. Strony podziel na rozdziały z określonymi problemami ortograficznymi:

pisownia

  • ó –u;
  • rz –ż;
  • ch –h;

dodatkowo, jeśli masz problemy

  • ą, ę, em, en, om, on;
  • zmiękczenia.

Pierwszą stronę każdego rozdziału przeznacz na podstawowe reguły ortograficzne napisane kolorowo, skrótowo, czytelnie.

 W czasie ćwiczeń:

  • wybierz jeden rozdział, dla utrwalenia przeczytaj lub powtórz pochodzące z niego zasady ortograficzne,
  • wybierz z podręcznika, książki lub słownika parę wyrazów obrazujących daną zasadę, napisz je, następnie:
    • jeśli to możliwe ułóż z każdym z wybranych wyrazów rodzinę wyrazów,
    • wymyśl i napisz parę zdań z tymi wyrazami,
  • następnego dnia napisz te same zdania po jednym z pamięci, po czym opracuj kolejne wyrazy z tego samego lub innego rozdziału. np. CHMURA –wpisz do rozdziału 1. ó-u i 3. ch-h. Utwórz rodzinę wyrazów: chmurka, chmurzysko, pochmurny, zachmurzenie, chmurzyć się. Napisz zdania: W letni, pogodny dzień lubię obserwować chmury na niebie. Ranek był pochmurny, więc nie poszłam na spacer. Według prognozy pogody jutro ma być duże zachmurzenie i opady.

 

Propozycja nr 2 – zeszyt i "pamięć"

Ćwiczenia prowadź w zeszycie – za każdym razem pisz 5-6 zdań z pamięci (po jednym zdaniu). Gdy będziesz sam wybierał zdania np. z podręcznika, pamiętaj, żeby nie były zbyt trudne i długie.

Schemat pisania zdań z pamięci:

  • przeczytaj uważnie zdanie, policz wyrazy, zwróć uwagę na trudne wyrazy, uzasadnij ich pisownię.
  • staraj się zapamiętać treść i pisownię zdania; powiedz je z pamięci.
  • przeczytaj powtórnie zdanie sprawdzając, czy dobrze zapamiętałeś.
  • napisz zdanie z pamięci.
  • sprawdź, czy dobrze napisałeś porównując z wzorem; jeśli trzeba nanieś poprawki.
  • gdy było dużo błędów, ponownie napisz to samo zdanie z pamięci. Sprawdź.

 

Uwagi do propozycji 1-2:

  • pisz w osobnym zeszycie lub segregatorze, za każdym razem notuj datę,
  • pisz ołówkiem (błędy wymazuj gumką) lub piórem (błędy poprawiaj korektorem), w zeszycie nie powinno być żadnych skreśleń,
  • staraj się pisać starannie, powoli, by poprawić graficzną stronę pisma i jednocześnie ułatwić sobie wzrokowe zapamiętywanie wyrazu,
  • podczas pracy korzystaj ze słownika ortograficznego, sprawdzaj czy poprawnie napisałeś wyraz, jeśli nie – popraw,
  • załóż swój własny "Słowniczek trudnych wyrazów" wpisuj do niego wyrazy z pisownią których masz problemy, często je czytaj,
  • wyrazy z którymi masz największą trudność napisz na kartce dużymi, drukowanymi kolorowymi literami; kartkę powieś
  • w widocznym miejscu np. nad biurkiem przy którym odrabiasz lekcje, utrwalaj czytając.

 

 


Na podstawie opracowania  Marii Kitrasiewicz - Poradnia Psychologiczno–Pedagogiczna dla Dzieci Dyslektycznych w Krakowie

Kontakt

Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna
59-700 Bolesławiec
ul. Trankiewiczów 11
tel. 757322658
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
lokalizacja