Artykuły
Nasi przyjaciele

Jeśli Wasze dziecko ma trudności w czytaniu i pisaniu pamiętajcie, że błędy, które popełnia najprawdopodobniej nie wynikają z roztargnienia czy lenistwa, lecz mogą być objawem dysleksji.

Jak prowadzić ćwiczenia:

  • najlepiej codziennie przez 25-30 minut,
  • spokojnie, cierpliwie, w miłej atmosferze,docenić wysiłek dziecka,
  • zachęcić je do dalszej pracy,
  • ważna jest systematyczność i konsekwencja rodziców.

 

Ćwiczenia czytania:

  • Głośne czytanie nie powinno trwać dłużej niż 10 -15 minut, resztę może dziecko czytać po cichu.
  • Dorosły pilnuje by dziecko czytało uważnie, dokładnie, powoli, całymi wyrazami, uwzględniając kropki i przecinki. Rodzic kontroluje głośne czytanie dziecka, taktownie poprawia jego błędy.
  • Po każdym czytaniu dziecko zawsze musi opowiedzieć, co przeczytało. Gdy opowiadanie sprawia mu trudność, należy zadawać pytania pomocnicze.
  • Wskazane są ćwiczenia czytania tekstów, które nie są w podręczniku ucznia, ale muszą być zrozumiałe dla niego, ciekawe, napisane dużym drukiem. (Polecam podręczniki napisane wg innego programu niż ten, który jest realizowany w szkole dziecka –do kupienia w księgarniach "Taniej książki").
  • Jeśli dziecko czyta dłuższą czytankę zadaną w szkole i widzimy, że jest już zmęczone nie zmuszamy go do dalszego czytania. Czytamy mu głośno czytankę do końca, a gdy odpocznie namawiamy do dalszego czytania.

 

Ćwiczenia pisania:

  • Ćwiczenia pisania powinny być prowadzone systematycznie, za każdym razem dziecko pisze w zeszycie datę.
  • Dziecko pisze w zeszycie w cienką linię ołówkiem (błędy wymazuje gumką) lub piórem (błędy wymazuje korektorem).W zeszycie nie powinno być żadnych skreśleń, żeby uczeń nie przyswajał sobie w pamięci wadliwego obrazu graficznego wyrazu.
  • Jeśli trzeba zaczynamy od pisania sylab otwartych (np. ma, na, lu, ce, zo, si, ty) lub prostych wyrazów. Wskazane jest by dziecko najpierw ułożyło sylabę lub wyraz z liter ruchomego alfabetu (do kupienia w sklepach zabawkowych).
  • Pisanie z pamięci, możemy ćwiczyć, gdy dziecko umie już zapisać i odczytać różne wyrazy. Zdania do pisania powinny być odpowiednio dobrane, nie za trudne. Dziecko czyta jedno zdanie, liczy zawarte w nim wyrazy i wymawia je głośno. Omawia z rodzicem pisownię trudniejszych wyrazów. Kilkakrotnie czyta całe zdanie i zapamiętuje. Zdanie zasłania i pisze z pamięci. Odsłania, sprawdza zapis i ewentualnie poprawia.
  • Ćwiczenia doskonalące pisanie np. układanie i zapisywanie zdań z podanymi wyrazami, uzupełnianie brakujących wyrazów w tekście, układanie rozsypanek wyrazowych lub sylabowych, kończenie rozpoczętych zdań, pisanie odpowiedzi na pytania lub układanie pytań do tekstu.
  • Pisanie krótkich ćwiczeń ortograficznych (opanowanie jakiejś zasady lub zapamiętanie trudniejszego wyrazu). Rozwiązywanie zagadek, rebusów i krzyżówek o odpowiednim stopniu trudności.  

 

Uwaga!  Zawsze pamiętamy o tym, by pochwalić dziecko po zakończeniu ćwiczeń: "Dzisiaj dobrze czytałeś i ładnie opowiadałeś tekst", "Cieszę się, że sam wymyśliłeś i napisałeś takie ciekawe zdania", "Świetnie, dzisiaj zrobiłeś o wiele mniej błędów niż wczoraj". Zachęci to dziecko do dalszej pracy i doda mu wiary we własne możliwości.

 


Na podstawie opracowania Marii Kitrasiewicz - Poradnia Psychologiczno–Pedagogiczna dla Dzieci Dyslektycznych w Krakowie

Kontakt

Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna
59-700 Bolesławiec
ul. Trankiewiczów 11
tel. 757322658
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
lokalizacja