Kącik nastolatka
Nasi przyjaciele

Czym jest stres?

Stres to pojęcie bardzo szerokie. Najczęściej kojarzy się nam z czymś negatywnym. Warto jednak wiedzieć, że jest to reakcja obronna organizmu na przeszkody które spotykają nas w życiu. Jeżeli stres jest krótkotrwały mobilizuje organizm do pokonania kryzysu. Jeżeli utrzymuje się dłużej osłabia nasz organizm (bóle głowy, zmęczenie, problemy ze snem).

Chcąc nauczyć się radzić ze stresem należy zacząć od uświadomienia sobie posiadania kontroli nad własnym życiem. Kontrola stresu polega na przejmowaniu dowodzenia nad własnymi myślami, emocjami, zadaniami i sposobem rozwiązywania problemów.

Kilka sposobów na okiełznanie stresu:

 

  •  Pozbądź się niepotrzebnego stresu!
  • Ogranicz sytuacje i spotkania z ludźmi którzy Cię stresują.
  • Poznaj swoje granice i nie bój się ich bronić. Przyjrzyj się swoim ograniczeniom. Ile jesteś w stanie zrobić w ciągu dnia, ilu obowiązkom możesz podołać? Branie na siebie większej ilości zadań niż jesteś w stanie wykonać gwarantuje stres.
  • Zacznij planować swój czas. Przyjrzyj się swojemu grafikowi, zobowiązaniom, codziennym zadaniom. Jeśli czujesz, że jest ich zdecydowanie zbyt wiele, podziel je na te które powinieneś i musisz wykonać. Przesuń zadania które nie są naprawdę pilne i ważne na koniec listy lub po prostu je z niej usuń.

 

  • Kiedy stresora nie można usunąć – zaakceptuj go!

Wielu sytuacji stresowych nie da się wyeliminować -  wstawanie do szkoły, koledzy w szkole, nauczyciele itd. Jeśli nie ma możliwości by nic zmienić, można radzić sobie ze stresem odzyskując poczucie kontroli poprzez zmianę własnego podejście do sytuacji.

  • Zmień perspektywę czasową. Jak ważne jest to wydarzenie na dłuższą metę? Czy za miesiąc będziesz w ogóle o nim pamiętać? A za rok? Czy naprawdę warto się nim przejmować? Jeśli odpowiedź brzmi „nie”, wykorzystaj swoją energię na coś innego.
  • Na nowo przyjrzyj się sytuacji. Postaraj się znaleźć pozytywne strony. Pójście do szkoły wiązać się może np., ze spotkaniem z przyjaciółmi, rozwijaniu zainteresowań, a nie tylko z kartkówką z matematyki.
  • Nie bądź dla siebie zbyt surowy. Ciągłe dążenie do doskonałości, stawianie sobie bardzo wysokich wymagań może narażać na porażkę, stając się źródłem stresu. Z rozsądkiem ustawiaj poprzeczkę, dla siebie i dla innych. Naucz się zadowalać tym, co jest „wystarczająco dobre”.

 

  • Myśl pozytywnie i uśmiechaj się.

Twoje pozytywne nastawienie do innych może sprawić, że i  inni będą przyjaźniej nastawieni do Ciebie.

 

  • Zadbaj o sen.

Gdy jesteśmy zmęczeni i niewyspani więcej sytuacji możemy odbierać jako stresujące. Dla tego tak ważne jest zadbanie o odpowiednią, regularną  ilość snu.

 

  • Znajdź czas na relaks.

Ustal sobie czas „wolny od stresu”, na ten czas zapomnij o obowiązkach i problemach i rób to co sprawia Ci przyjemność:

  • idź do kina,
  • posłuchaj muzyki,
  • weź gorącą kąpiel,
  • obejrzyj jakiś ciekawy film,
  • uprawiaj sport,
  • idź na spacer,
  • spotykaj się ze znajomymi,
  • poczytaj dobrą książkę.

 

Jeśli pozwolisz, by stres zawładnął Twoim życiem bądź pewien, że pozbawi cię on całej energii, a przez to nie będziesz miał sił, by cieszyć się tym co Cię spotyka.

Jeżeli chcesz sobie pomóc i  poznać więcej metod radzenia sobie ze stresem zapraszam do Poradni.

Dominika_Abramowicz – psycholog.

Kontakt

Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna
59-700 Bolesławiec
ul. Trankiewiczów 11
tel. 757322658
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
lokalizacja